Den Utbildningsvetenskapliga Kärnan För Förskolan
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk. Antologin Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan är en kursbok för blivande förskollärare och organiserad utifrån kärnområdena:. utbildningens historia, organisation och villkor samt demokratins grunder. läroplansteori och didaktik. utveckling och lärande. sociala relationer, konflikthantering och ledarskap. bedömning. utvärdering och utvecklingsarbete. Bokens kapitel sätts in i en samhällelig kontext med globalisering, mångfald, digitalisering, hållbarhet, demokrati och jämlikhet som bärande begrepp. Förskolan beskrivs som en arena för socialt samspel i denna kontext och sammantaget förmedlar boken perspektiv och kunskaper som utgör grunden i förskollärarens viktiga uppdrag. Susanne Kjällander är docent i förskoledidaktik och föreståndare för förskollärarutbildningen vid Stockholms universitet.Bim Riddersporre är leg. psykolog, leg. logoped och fil.dr i psykologi samt författare, forskare och tidigare universitetslektor vid Malmö universitet.Jonas Stier är sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens universitet.