Stockholmia förlag Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900 (inbunden)

Butik | Leverans | Lager | Pris | Frakt | Total pris |
---|---|---|---|---|---|
Buyersclub.se | 3-5 dagar | 149 | 49 | 198 kr |
EXKLUSIVA MEDLEMPRISER -Hur påverkar sättet att umgås med nya medier och kommunikationstekniker offentlighetens sociala former? Och hur kan relationer mellan medier och publiker undersökas i ett längre historiskt perspektiv? Nya mötesplatser och sociala former uppstod när cykeln blev allt vanligare i slutet av 1800-talet och när den kommersiella nöjesindustrin etablerades under det tidiga 1900-talet. Det centrala temat i den här boken är att nöjesplatserna - i likhet med den nymodiga cykelfärden - lockade fram en socialitet som kretsade kring publikens egen synlighet i offentligheten, kring den växelvisa viljan att själv synas och se andra uppträda i offentligheten. Cykeln gav många kvinnor en större frihet och blev nytt sätt att röra sig och uppträda i det offentliga rummet. Anders Ekström är idéhistoriker, verksam vid Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria vid KTH i Stockholm. Format Inbunden Omfång 277 sidor Språk Svenska Förlag Stockholmia förlag Utgivningsdatum 2010-12-09 Medverkande Anders Ekström ISBN 9789170312250