0

Share - dela produkten

Förskolans Systematiska Kvalitetsarbete - Utmaningar Och Möjligheter


Det systematiska kvalitetsarbetet hur gör vi och hur gör andra?Utvecklingsarbete i förskolan är något som idag ses som en naturlig del av verksamheten. Men vi gör olika på olika förskolor. Olikheten innebär samtidigt möjligheter när vi delar och lär av andras erfarenheter och det är där den här boken tar sin utgångspunkt.    Möt 17 författare med 17 olika perspektiv, som ger dig en mängd olika bilder av förskolors systematiska kvalitetsarbete. Tillsammans bjuder författarna på såväl strategier som exempel på dokumentation, reflektion och analys samt hur vi kan utveckla undervisningen och förskolans utbildning. En bok på vetenskaplig grund med en stor portion beprövad erfarenhet.    Innehållet i boken är uppdelad i fyra olika delar: Uppdraget, kvalitet och dokumentation, reflektion och systematiskt kvalitetsarbete i alla led. Varje del avslutas med några frågor som du kan reflektera kring själv eller tillsammans med dina kollegor, för att ta det systematiska kvalitetsarbetet till nästa steg.     Erika Wallin (red.)  är legitimerad förskollärare, utvecklingsledare och forskare. InnehållInledningUPPDRAGET1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan förutsättningar och främjande faktorer2. Riktning, struktur och samsyn en förutsättning för ett kvalitetsutvecklande arbete3. Hur blir systematiskt kvalitetsarbete enkelt, roligt och meningsfullt?4. Kvalitetsarbete med utgångspunkt i förskolans återkommande vardagssituationerReflektionsfrågorKVALITET OCH DOKUMENTATION5. Kvalitet i förskolan för barnens skull6. Att låta det viktigaste ta plats i förskolans systematiska kvalitetsarbete7. Betydelsen av att uppleva dokumentationsarbete som något användbartReflektionsfrågorREFLEKTION8. Med blicken på oss själva att utveckla vår undervisning genom systematiskt kvalitetsarbete9. Reflektion som motor i vårt systematiska kvalitetsarbete10. Barns delaktighet i vårt systematiska kvalitetsarbeteReflektionsfrågorSKA I ALLA LED11. SKA i styrkedjan från barn till huvudman och tillbaka12. Kan man ha ett kvalitetsarbete som letar efter känslan?12 a. Små vardagliga handlingar som kan bli stora tillsammans över tid12 b. Känslans roll i kvalitetsarbete: lektioner från Lerum och en gammal dualist13. Konsten att skapa förändringReflektionsfrågorReferenser


Streckkod 9789188149862
Kategori Böcker > Psykologi & Pedagogik > Pedagogik